Tényi Tamás:
Ketté nyit
a Másik
„Nem érthetem meg a
rejtélyest de mindig tudatomnál maradok a megkettőződésben". Akár a Leples
Bitang én is Walt Whitmann
mondatát ízlelgetem, mikor lisszaboni erkélyemről egy orvoskongresszus
szünetében nekilendülök ennek a szövegnek, régi írásokat, emlékeket,
gondolatokat gereblyézve össze, s belemosva pszichiáteri praxisom néhány
illeszkedő elemét. A rejtélyes keresése a közös Antonioni-Wenders
film kezdő képsorait idézi már napok óta ebben a városban, ahol az évszak
meghasad, a jósolható nappali napsütésre és a didergető éjszakára, a moraj ló
nappali városra, az emelkedő utcákon éjszaka összekapaszkodó fiatalokra, a Tejo si-mogatására. A jelenben amiben vagyok a most megírandó téma, régi szinte
elfelejtett ismerősként tér már csak vissza, valami - szinte mondhatnám -ami már „alig én vagyok", de ami megrajzolja egy
lehetséges variációját életem témájának.
Azért is így van ez, mert engem a többszörös személyiség
illetve a hasonmásság irodalmi motívuma és pszichiátriája egy különös személyes
élmény mentén kezdett el foglalkoztatni.
Az 1980-as évek elején - életem egy tragikus mozzanata után
nem is sokkal - II. éves orvostanhallgatóként, nyári ápolási gyakorlatra az
Idegklinika Trixler Mátyás adjunktus vezette
elmeosztályára kértem magam, ahol segédápolóként dolgoztam. Az egyik beteg,
akire képtelen vagyok azóta is ' visszaemlékezni - azt
sem tudom fiú volt vagy lány - kölcsönadta John Barth
korai regényét, az Út végét, ezt a különös modem amerikai regényt, a mitoterápia és az elmesélésben születő énazonosság
teóriáját egy szerelmi háromszögtörténet keretében kibontó könyvét. Gyorsan
végigolvastam a könyvet, szinte meg akartam szabadulni tőle, s visszaadtam a
betegnek. Jó pár év múlva, már orvosként, mivel érdeklődtem egy fokig a
posztmodem próza történései iránt, örömmel vettem meg a Barth
könyv új kiadását. Teljesen elfelejtettem hogy hallgatóként már olvastam azt,
„új könyvként" vettem kézbe, s most is mohón kezdtem olvasni, hasonlóan
ahhoz, ahogy először is tettem azt. A könyv közepén, annál a résznél mikor Homer egy pályaudvaron a „cosmopsis-kór"
következtében lebénul illetve emlékezetkiesést él át,
hirtelen tisztán és élesen emlékezni kezdtem a könyvre, arra hogy korábban
kölcsönkönyvként már olvastam azt. Elkezdett foglalkoztatni Barth-Horner
elmélete, a mitoterápia, az a gyógymód, amely
lényege, hogy az elmesélésben, az önmagunk és a világ szavasításában a
tételezhető végtelen szabadság és lehetőség gyógyíthat, rímelve arra a gyakorlatra ahogy a pszichoanalitikusan
orientált interszubjektiv pszichoterápiás praxist-
elsősorban skizofrén betegek kezelése kapcsán - azokban az években kollégáimmal
/ barátaimmal folytattuk. A narráció lehetőségei
nyújtotta szabadság és az identitás elmesélhető, s a
szavasításban, a történetcsinálásban repre-zentálódó jellege innovatívvá, számtalan variációjúvá
varázsolja a praxist, ahogy arra Lacan is rámutatott
az Analytic Desire
kategóriájában. Másrészt viszont engem - aki nehéz és tragikus sorsú betegeket
kezelek - az Út vége lezárása, vagyis Rennie halála
az áldoktor végezte abortusz során, azzal a tapasztalatommal szembesített, hogy
az önfeledt narratív methodikájú vi-lágcsinálásunk
útjának másik oldalán a tettek, cselekvések illetve a mulasztások valósága áll.
Az elmesélt én etikáját a megtett vagy az elmulasztott cselekedeteink adják, a
saját élet tragikus befejezésének, a másik elhanyagolásának vagy
megtámadásának, vagy a megsegítés elmaradásának akciói, reakciói. Meglátásom
szerint a narratív, posztmodern Self és identitás -koncepciók bizonyos értelemben jelentős ambivalenciát
hordanak a fenti szó - cselekvés dichotómia mentén ki,
amely kettősség természetére több jelenkori analitikus iskola is úgy reflektál,
hogy a Self akkor válhat harmonikussá a szerveződés
és a konfliktusok évtizedei után, ha az a különböző eltérő azonosulások
összerendeződéséként képes megjelenni. A hasonmásság, többszörös személyiség, Doppelganger, Double irodalmi és pszicho-pathológiai motívum igazi izgalmát a partikuláris
filológiai illetve tünettani jelentőségen túl, számomra ma a fentiek során
elemeiben felvillantott terápiaelméleti és metaetikai
vonatkozások képezik. A többszörös személyiség, a hasonmás - téboly klinikuma a „felelősen szövegelő" szubjektum
tragédiáját mutatja fel, míg az irodalmi művek fiktív valóságában - ahogy arra
majd rámutatok - a megkettőzött szereplők intrapszichés
és/vagy interszubjektiv diszharmóniák
megtestesülései.
Róbert Rogers pszichoanalitikus irodalompszichológiai monográfiájában a Double motívum kapcsán Ottó Ránk és Ernest Jones század eleji munkáira támaszkodva a dekompozició jelentőségét emeli ki, amely szemben a - szintén az álomnyelvből ismert - sűrítéssel, kompozícióval, az intrapszichés reprezentációk hasadását és különböző személyekben valókonkrét megtestesülését jelenti. A Double - motívum hátterében húzódó dekompozicio mélylélektani és klinikai pszichiátriai kontextusát képező vonatkozásokat tekintem a továbbiakban át.
2. Az én mint érzet és szó
Témánk szempontjából nem tűnik haszontalannak, ha a legújabb
- az interszubjektivitással kapcsolatos -
pszichoanalitikus fejlődés-lélektani diskurzus egy elemére is - röviden bár -
de kitérünk. A csecsemő-megfigyeléseken alapuló pszichoanalitikus gondolkodás
egyik legjelentősebb hozadéka, hogy a preverbális
tapasztalati én - reprezentációknak kiemelt jelentőséget juttat. A
csecsemőkutatások eredményei szerint az önmagunk tapasztalása egyrészt egy
nyelvileg elérhető tudás azzal kapcsolatban amit
tételezünk magunkkal kapcsolatban, másrészt egyfajta nyelven kívüli s soha el
nem mondható, un. procedurális ismeret, amely
kapcsolatainkban, a Másikkal való interakcióban jelenik meg, amit az Ínterszubjekti vitás perspektívájából Stolorow
„prereflektiv tudattalannak" míg a
tárgykapcsolat-elméletek szempontjából Chris Bollas „el nem gondolt tudásnak" nevez. Ami vagyok
tehát, az egyrészt egy nyelvi természetű önkép, valamint egy cselekvéseimben, a
kapcsolati világomban kicselekedett, a folyamatok természetére vonatkozó
munkamód. A mi szempontunkból ezen terület azon része
izgalmas, hogy bár a prereflektiv tudattalan nem nyelvesíthető abban az értelemben, ahogy az elfojtás által
dominált tradicionális tudattalan, azonban a kapcsolati manifesztáció is nyelvi
közegű jelentős mértékben, mégha ez a nyelvelés
természete szerint nem deskriptív - explorativ hanem
innovatív - kreatív dominancíájú is. A prereflektiv tudattalan nyelvi közegben való megjelenését
legújabb analitikus terápiaelméleti fejlemények, mint a Boston Process of Change
Study Group „találkozás
pillanata" koncepciója bontja ki.
Azért fontos ez, mert itt azt a hipotézist vethetjük fel,
hogy a szó előtti - melletti tapasztalati önmagam - érzet / az „it was done
by myself' értelmében / és
a magára refrektáló önmaga parallelitása
mellett annak potenciális törése is tételezhető. A Double-motivum
vagy az érzet oldaláról torzít, azaz észleletek, sensatiok,
percepciók jelentkeznek ahol az én megkettőződik, vagy
a narráció területéről jelent be ellenállást, mikor
az egyén arról referál, hogy Rajta kívül Mások is Ő. Dániel Stern
fejlődés-lélektani elmélete hangsúlyozza a nyelv torzító,
valóságmódosító jellegét, miszerint preverbális én -
érzeteink először a nyelv elvárásokat, vágyakat és realitásokat torzító
funkciója mentén kerülnek összeütközésbe a külvilág realitásával. A teljesség
igénye nélkül csak utalni tudunk arra, hogy ezek a legfrissebb fejlődés-lélektani
megfigyelések természetesen filozófiatörténeti előzményekkel is bírnak, mint a
kínai kozmológia yin-yang felfogása, Platón test-lélek
majd Descartes test-tudat dualizmusa vagy Locke
felfogása az észlelő tudatról és észlelt tárgyról.
3. Azt én kettőssége
a. A lehetséges én és a variációk
Heinz Licheinstein,
Martin Heidegger tanítványa, aki azonban Erikson mellett mint a
legjelentősebb identitás- elmélettel foglalkozó analitikus elméletíró ismert, a
60-as évek elején vázolta elméletét, amelyben az identitást zenei hasonlattal
mint témát vezeti be, amely számos bár nem végtelen számú variációval bír.
Életünk témáját imprintingszerű korai hatások és biológiai
konstitúciók határozzák meg, míg a variánsok sorsunk lehetőségeire mutatnak rá,
azonosulás, maszk és kreatív önmegvalósítás kereszttüzét / vizét idézve. John Barth korai - még posztmodern korszaka előtti - regénye, az
Út vége, jól modellálja az önazonosság ezen emergens karakterét illetve a többszörös azonosulások módosító
jellegét.
Jacob Horner
tanár, felesége Rennie és az újonnan érkező
tanártárs, Morgan története a regény, ahol Horner belső bizonytalansága, „cosmopsis-kórja",
amely emlékezetkiesésben és periodikus bénulásban jelentkezik, ellentétben áll
a véleményeiben, világlátásában magabiztos, de a perverz maszturbátoros
magányában megleshető Morgan és a magát / másikat a
két férfi erőterében kereső Rennie között. Horner „terápiája" a mitoterápia,
a módszer, ahol az önelmesélés lehetőség a belső béke megteremtésére, ahol a
mesélés változatai szabadságot, s ahogy erre egzisztenciálista
értelmezések rámutatnak magány és szorongás érzését
juttatják a főhősnek. A Double-motívum a Barth regény több síkján is megjelenik, a főhős disszociatív, többszörös személyiség problémájában, a mitoterápiás öngyógyítás személyiséget átfestő-átíró
módszertanában, s ahogy arra majd később még utalunk, a Horner
és Morgan figuráiban megirt
un. látens kettősség jelenségében, amikor két - szélső
pólust megjelenítő - szereplő egy személy dekompozativ-dekonstruktiv
fragmentálását jeleníti meg. A fenti irodalmi
illusztrációkban tettenérhető jelenség, a többszörös
személyiség, a disszociált, fragmentált én klinikai
pszichiátriai vonatkozásaira térek most röviden rá.
b. A trauma ami megoszt. A
többszörös személyiség és a disszociáció.
A többszörös személyiség, újabb nevén a disszociatív
identitás zavar, az elmúlt két évtized során fokozottan a pszichiátriai kutatás
központjába került, mivel világossá vált, hogy abban az esetben
ha megfelelő diagnosztikus eszköztárt alkalmazunk, a zavar sokkal gyakoribb
mint ahogy azt korábban gondolták. A fokozott érdeklődés másik vonalát az
képezi, hogy a trauma pathogenetikus szerepe ismét
központivá vált, elsősorban is a gyer-mekkorban-serdülőkorban
elszenvedett szexuális abúzus, szexuális és fizikai
zaklatás látszik igen veszélyesnek az identitás zavarai, bizonyos személyiségzavarok,
az étkezési zavarok és az addikciók vonatkozásában. A
többszörös személyiség lényege, hogy a személy két vagy több egymástól független
személyiségállapottal bír, amelyek váltakozása, megjelenése az egyén kontrollja
nélkül, attól függetlenül jelentkezik. A betegek jelentős részének emlékezetkiesése
van valamely személyiségállapotra, de fontos azonban, hogy a többszörös
személyiség abortiv, csak bizonyos súlyosságú fokot
mutató formája sokkal gyakoribb mint a klasszikus
forma, ahol a betegnek két énje van, amelyek teljesen ismeretlenek egymás
számára. Az enyhébb formák esetében a betegek bizonyos fokig megélik énjük
disszociálódását, részleges emlékeik támadhatnak, jellegzetesen az un.
visszavillanások, a ,,flash-back"-ek formájában illetve hogy
legalábbis valamilyen kontrollt képesek gyakorolni az autonóm
személyiségváltakozások felett.
A többszörös személyiségű, énü
személyekkel kapcsolatos leírások már a görög-római mitológiai leírásokban, a
Bibliában és más a modern orvostudomány előtti írásokban fellelhetők. Paracelcustól származik a többszörös személyiség első
orvosi leírása, majd 1791-ben Eberhardt Gmelin ismertette egy német nőbeteg esetét, akinek két
személyisége egyikét egy német parasztasszony a másikat egy francia
arisztokrata jelentette. A 19. század elejétől a kettős személyiségek egyre
gyakrabban kerültek leírásra az akkori nozografikus pszichopathológiai irodalomban, így például nevezetes az
amerikai pszichiátria atyjának, Benjámin Rushnak az
1811 -bői származó leírása, aki már oki magyarázatra
is kísérletet tett, miszerint a két agyfélteke közötti egészséges kapcsolódás
zavarát tételezte a betegség hátterében. A 20. század kezdeti
éveiben a neves francia pszichiáter Píerre Janet és az amerikai Morton Prince és William James foglalkoztak behatóan a témakörrel, Janet volt az aki felvetette a disszociáció szerepét, miszerint
valamely trauma hatására a személyiség felosztja önmagát, az egyik rész amely a
tudatosságot dominálja nem tud a traumáról, míg a másik őrzi a traumatikus tapasztalatot, s ezen másik disszociált rész
megjelenése hisztériás transzállapotokban, elkóborlásban, különböző tüneti kicselekvésekben, un. acting-outokban
manifesztálódik. Janet felfogása szerint a pszichés
funkciókat idegi energia tartja integráltan, ha az integráció trauma vagy
alkati sajátságok miatt, legvalószínűbben a kettő összjátéka kapcsán zavart
szenved, egyes tudattartalmak és funkciók leválnak Janet
szerint az integrált egészről, és bár nem férhetők hozzá a tudat számára,
tovább működnek, így alkotva a disszociatív tünetek. Janet a disszociáció lényegét energetikai zavarban látta. A
jelenség nők esetében lényegesen gyakoribb, így 5-ször- 9-szer gyakrabban
észlelhető a nőkben, mint férfiakban. Ahogy már utaltunk rá, a jelenség
hátterében a trauma a leglényegesebb faktor, amely lehet szexuális zaklatás,
természeti katasztrófa, háborús élmények vagy gyermekkorban elszenvedett súlyos
szülők általi elhanyagolásé és / vagy fizikai brutalitás. Minél korábban
szenvedi el a traumatizált a káros behatást annál
mélyebb a zavar, s annál súlyosabbak általában a pszichiátriai következmények,
tünetek. A trauma un. pentraumatikus disszociációt
eredményez, amely időszak mint trigger
szerepel a későbbiekben, azaz a traumatikus eseményhez
kapcsolható, azt idéző jelenségek, képek, események, hasonló környezeti
jelenségek, gesztusok, egy hasonló szó, egy a szenvedést idéző illat, hangulat,
időjárási jelenség bármi más, beindíthatja a disszociációt, s a lehasított,
tüneti viselkedést hordozó, megjelenítő személyiségrész megjelenését
eredményezi. A disszociáció egy fontos sajátsága, hogy az érzelmek és az
indulati kontroll integrációja súlyosan károsodott, amely szélsőséges érzelmi
állapotok, reakciók megjelenéséhez vezet a
disszociációt kiemelten használó betegek, személyek esetén, így önsértő, öngyilkos
gesztusok, étkezéssel kapcsolatos szélsőségek, addiktiv
magatartás, alkohol és / vagy kábitószerabúzus, de
pánikszerű szorongásos rohamok is gyakran észlelhetők. Hipnózis, narkoexploráció hasznos lehet az ismeretlen személyiségek
feltárásában. Ha azonosítható a „gazdaszemélyiség", a terápiás cél az elmaradt
integráció elősegítése, a leginkább érett személyiséget kell támogató
terápiával segíteni, hogy az éretlen, disszociatív
elhárítás oldódjék.
c. „Magamon kívül". Az autoszkópiáról.
Egy valóban ritka pszichiátriai jelenség azonban az autoszkópia, amikor a beteg látja, hallja vagy érzi magát a
külvilágban, amely különbözik a később tárgyalandó Capgras-
téveszmétől, ahol a beteg úgy érzi hogy ő és a
hasonmás különböző személy, míg az autoszkópikus
jelenség esetében az egyén önmagát és a külvilágban látott, hallott vagy érzett
hasonmást azonosnak véli. Ebben az esetben a betegek is gyakran irreálisnak
tartják élményeiket. A jelenség hátterében epilepszia, bizonyos elhelyezkedésű
agyvérzések, ritkán skizofrénia gyakrabban hisztéria állhat. Klasszikus példája
a jelenségnek Goethe esete aki látta magát lovagolni a
mezőn, vagy Maupassant aki hasonmását látta az asztal
túloldalán, aki diktálta neki a leírandó sorokat. Autoszkópikus
jelenséget mutat be Dosztojevszkij „A hasonmás"
című kisregénye is, ahol Goljadkin úr hasonmását
látja közlekedni a városban. A hasonmás-motívum autoszkópikus
vonatkozásaival foglalkozott irodalomtörténeti diplomadolgozatában a vallomásos
líra nagy alakja, a tragikus sorsú Sylvia Plath is. Austoszkópikus
tapasztalatai voltak a Freud által is elemzett „Homokember" szerzőjének Hoffmannak is.
1923-ban francia pszichiáterek, J.M.
Capgras és munkatársa számoltak be De Rio Branco asszony, egy krónikus paranoid
pszichotikus nőbeteg esetéről, aki azt gondolta, hogy férjét, környezetét és a
beteget magát is hasonmással cserélték ki. Egy évvel később Capgras
egy másik munkatársával egy skizofrén nőbeteg esetét ismerteti, akinél a
páciens apjának hasonmásra cserélésével kapcsolatos téveszméket figyeltek meg.
A Capgras-jelenség lényege az éber tudati nívó
mellett kialakuló téveszme, hogy a páciens vagy annak életében szereplő
személy, ritkábban a beteg számára idegen személy még ritkábban tárgy vagy akár
egy város nem „valódi", hanem „hasonmás", „helyettesítő",
„utánzat", amely csere, megkettőződés a páciens szerint számára
veszélyeket rejt.
A Capgras-téveszme igen izgalmas
leírását találjuk a beteg szemszögéből Clifford Beers, az amerikai mentálhigiénés mozgalom megalapítójának
önéletrajzában, ahol Beers leírja, hogy testvéreit és
barátait hasonmások helyettesítik. Beers esetében a
depressziós tünetek megszűntével a téveszme megszűnt. A pszichopathológiai
irodalomban eltérő nézetek vannak azzal kapcsolatosan, hogy a Capgras-téveszme esetében milyen mértékben szükséges, hogy
valamilyen enyhébb szintű de organikus agyi abnormalitás
is fennálljon, vannak akik ezt egyértelműen állítják,
mások nem tételezik ezt gyakorinak s főként nem kizárólagosan minden esetben
létező oknak. Elfogadott azonban hogy a deperszonalizációs-derealizációs
jelenségek -amelyek során a beteg a világot illetve
magát idegennek, megváltozottnak, „puszta névnek" érzi - gyakoriak a
tünettan hátterében. Egy másik közös jellemző a gondolkodási folyamatok már Lévy-Brühl által leirt regressziója, amely fontos tényező a
hasonmás-téboly hátterében, mivel már Lévy-Brühl
antropológiája világosan rámutatott arra, hogy a primitív mentalitás szintjén
egy személy egyszerre lehet önmaga és egyben valaki más is. A német pszichopathológia nagy iskolateremtője, Leonhard
a Capgras-jelenség hátterében az emlékképek extrém konkretizációját emeli ki, amely, szerint
a páciens konkretizálja az emlékkép és az aktuális percepció közötti
különbséget. Klinikai tapasztalatunk volt, hogy a hasonmás-tébolyban szenvedő
betegek gyakran hasonlítgatják az „eredeti" és a „hasonmás" fényképeit,
a talált minimális különbségeket „perdöntő" bizonyítékként kezelve.
A hasonmás motívum gyökereit Plautus
Amphytrüo című darabjához szokás kapcsolni, amelyben
Zeusz felveszi Amphytrüo alakját, míg Hermész a
szolgát, Sosiát helyettesíti. A hasonmás gyakran
szerepel a középausztráliai bennszülöttek halállal és
újjászületéssel kapcsolatos mítoszai között, a hasonmás figurája az emberi
kultúra gyökereinél megjelenik, és az emberi élet kezdeti szakaszainál szerepet
játszik. Az egyiptomi kultúrában a hasonmás megjelenése a személy halálát
jelenti, s Arisztotelész volt az első aki a motívumot
szisztematikusan elemezte. Maga a Capgras-jelenség a
szépirodalomban egy helyen, Dosztojevszkij Ördögök-jében
jelenik meg, ahol egy szereplő egy másik hőssel kapcsolatban azt a gondolatot
építi ki, hogy azt egy hasonmás helyettesíti. Marija Tyimofejevna
Sztavrogin hitvese, miután Sztavrogin
kéri, hogy kapcsolatukról senkinek ne beszéljen, egy újabb látogatás során Sztavrogint azzal vádolja, hogy „hasonmás", aki valami
borzalmat követett el a herceggel szemben.
Szemben a Capgras-jelenséggel,
ahol a beteg egy a valóságban nem létező különbséget tételez, a Frégoli-téveszme lényege, hogy a beteg ismeretlen
személyekben régi ismerősöket azonosít, újonnan költözött szomszédjáról például úgy véli, hogy az valójában régi, több évtizede nem
látott szerelme más alakban. A jelenség nevét az olasz színész, Leopoldo Frégoli után kapta, aki
híres volt átváltozó-átalakuló képességéről. A tünet skizofrén betegek esetében
a leggyakoribb.
4. Az elrejtett többszörösség avagy a látens hasonmás.
Az előadást lekerekítve, végezetül a látens hasonmás fogalmát villantom fel, a fogalmat Róbert Rogerstől kölcsönözve itt, aki bizonyos irodalmi művek szereplőit mint egy pszichológiai egész felbontott, dekompozíció során hasított megjelenítőit fogja fel. Ennek példái lehetnek Othello és Jágo, Macbeth és Lady Macbeth vagy Horner és Morgan Barth Út vége című regényében. A látens hasonmás jelensége lehetőséget nyújt a szerzőnek, hogy intrapszichés konfliktusokat interperszonálisként mutasson fel, Horner és Morgan, akik valójában egy személy két aspektusát mutatják, de elmesélhe-tők és felmutathatok a két figura konfliktuózus relációjaként. A látens hasonmás mint interpretációs lehetőség jelentős kreativ-hermeneutikus potenciált reprezentál a művel dialogizáló szubjektumnak, egy olyan dialógus számára nyújtva így világteremtő nyelvet, amely révén belső, megformál-hatatlan valónk aktualizálódhat.